Time-out procedure
Het kan zijn dat een leerling enkele minuten een plekje nodig heeft om tot rust of tot inzicht te komen. Dit kan op initiatief van de leerling, maar ook op initiatief van de leerkracht. Hiervoor is in elke klas een aparte tafel en stoel gereserveerd.
Als een leerling na deze time-out gewoon weer mee kan werken met de groep zijn er verder geen consequenties.
Het kan ook zijn dat een kind tijdens een time-out niet tot rust komt, of zijn of haar gedrag niet weet te corrigeren. In dat geval wordt er gekozen voor een time-out buiten de klas. Er wordt dan gebruik gemaakt van een ruimte waar de leerling onder toezicht is van de time-out functionaris.
Bij een externe time-out wordt de tijd die de leerling daarin heeft doorgebracht altijd op een geschikt moment ingehaald, soms is dat na schooltijd. In dat geval wordt dit met u gecommuniceerd en spreken we samen af hoe uw kind weer thuis komt.
Komt uw kind veelvuldig in een externe time-out situatie terecht dan wordt u uitgenodigd voor een gesprek en stelt de leerkracht in samenwerking met de intern begeleider, de schoolpsycholoog en u een handelingsplan op. Voor een positief effect is het van groot belang dat school en ouders één lijn trekken.